Brobygning
Som en forudsætning for en god trivsel i skolen er det vigtigt, at børnene får en god overgang. At være klar til skolelivet handler om barnets alsidige personlige udvikling og de erfaringer det har erhvervet sig i samspillet med sine omgivelser.
I vores arbejde med førskolebørnene har vi fokus på individet og samspillet med/i gruppen.
Hvert efterår afholder vi forældremøde for de nye førskolebørns forældre i samarbejde med lærere og leder på vores nærliggende skole, Vibeengskolen, hvor forældrene også vises rundt.
I førskolegrupperne arbejder vi især med de sociale kompetencer, kommunikation, individet, venskaber og fællesskab, Zippys venner, selvhjulpenhed og finmotorik.
I Småfolket har vi også fokus på grovmotorikken via DGI lege. Vi bruger vores DGI i brobygningen med skolen, hvor pædagoger og lærer på samarbejdsmøder aftaler hvilke specifikke DGI lege, som skal være med til at skabe genkendelighed og rød tråd fra daginstitution til skole.
I førskolegruppen har vi øget fokus på turtagning, forstå og følge korte beskeder, genkende og skrive eget navn, konflikthåndtering, selv klare påklædning.
Hos os har vi også øje for visuelt at forberede børnene på skolestart, via plakater med bogstaver, tal, navn, rim og remser, bøger og højtlæsning m.m. (Tidlig Literacy).
I foråret begynder vi at komme på besøg på skolen, hvor børnene får mulighed for at være med i 0. klasse og hilse på deres venner.
Ligeledes inviteres førskolepædagogerne i foråret til et overleveringsmøde, hvor de kort overleverer information om de enkelte børn til skole og SFO, sammen med det overleverings-skema som de har udfyldt.
Hvert efterår evalueres der på brobygning og overlevering, institution og skole imellem.
Som noget nyt starter børnene i år på SFO 1.maj og her følger en førskolepædagog fra institutionen med hen på skolen i 1 måned. Børnehavepædagogerne skal sammen med SFO-pædagogerne stå for brobygningen.