Pædagogik i hverdagsrutiner
Læring er også i meget høj grad tilstede i vores hverdagsrutiner.
Læring i de daglige rutiner, skal forstås som den læring der sker hele tiden også i de opgaver, der ikke er kategoriseret og struktureret som en pædagogisk aktivitet. For børnene er det meningsfuldt at deltage i de daglige rutiner som fx, at rydde op, hjælpe med vasketøjet, dække bord, dele madpakker ud osv.
Børnene profiterer af, at opleve gentagelser i hverdagen og af at være deltagende i det omfang de magter. I Småfolket støtter vi børnene i deres proces hen i mod at blive selvhjulpne og tillægger dette stor værdi. Vi giver børnene tid og rum til, at øve sig i fx at tage strømper på, selv hente madpakken osv.
læring er et vidt begreb og finder fx. sted i leg, relationer og planlagte aktiviteter
I Småfolket er vi nysgerrige sammen med børnene og er åbne over for deres spørgsmål og det som de er optagede af, lige nu og her. Vi går på opdagelse og forsøger at udvide vores fælles videnog bredere forståelse af verden.